Dagje naar Nkawkaw - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu Dagje naar Nkawkaw - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu

Dagje naar Nkawkaw

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

10 Januari 2016 | Ghana, Abetifi

Dag 8: 09-01-2016
Vanmorgen de wekker wat later (half 9) gezet maar toch gewoon om 8 uur opgestaan, want ik was toch al vanaf half 7 wakker geworden, door onder andere de haan onder mijn raam. De ochtend komt bij de meeste mensen al op gang rond 4 uur om te wassen het huis schoon te maken en de kinderen klaar te maken, zo kunnen ze om 8 uur op het werk zijn.
Wat spulletjes gekocht: brood, milo (soort chocomel), water, wcpapier en telefoonkaarten om weer op te laden. Het internet dat ik gebruik op mijn telefoon en laptop is vanaf simkaarten, die je ouderwets moet opladen met pre-paid kaarten met speciale code. Wanneer je het geld erop heb gezet kan je dat omzetten in data om internet te gebruiken, maar de meeste pakketten komen neer op 1 week gebruik van 1 gb of 500 mb (voor 2,50 of 1,50 in euro’s) en daarna is het dus weg. Komende dagen nog maar even wat internetten want het is nog niet op en dan begin van de week kan ik weer wat opladen.
Na het ontbijt richting teacher Yaw gegaan (van hem krijg ik Twi les, vandaar de "teacher"). Vandaar gingen we lopen, zijn huis heeft geen oprit ofzo. Omdat hij had gezegd dat hij me zou meenemen naar Nkawkaw dacht ik dat we met zijn auto zouden gaan die misschien ergens anders geparkeerd stond. We liepen een heel stuk richting het dorp en teacher Yaw vertelde veel. Op een gegeven moment vroeg ik naar de auto, maar die bleek hij niet te hebben en dus gingen we met de taxi, ook prima. Teacher Yaw vroeg of ik voorin wilde, maar ik liet hem voorin zitten en we gingen op weg. Op een gegeven moment stopt de taxi opeens. En stapt er nog een man in die we een stukje verder er weer uit laten. Na een tijdje stopt hij voor een man en vrouw, het is niet een al te grote auto dus dat werd lekker proppen achterin haha. Deze mensen zetten we af bij de markt dat een andere afslag was dan waar wij heen moeten, kan allemaal hier. Toen we weer op de goede weg waren pikte we nog 1 man op waar die helemaal meereed naar Nkawkaw. Na een taxiritje van ongeveer 40 minuten waren we er.
We stapten uit in een grote menigte mensen: boodschappen aan het doen, spullen met verkoopwaar op het hoofd dragend of eigenaar van een winkeltje dat als een soort markt kraam is uitgestald. We gaan richting de centrale markt, ik moet teacher Yaw goed in de gaten houden anders ben ik hem kwijt, want hij duikt opeens een heel smal weggetje in. Dit leidt ons naar de markt waar de paden sowieso heel smal zijn en je een kwart slag moet draaien om elkaar te kunnen passeren. We stoppen bij een stal die in een soort buko bak opgesteld is. Daar verkopen ze allemaal soorten stoffen. Ik ga een Ghanese jurk laten maken bij de tailor van teacher Yaw en dus moet eerst de stof uitzoeken. Door mijn moeder was ik al op de hoogte gesteld van de Vliscose fabriek in Nederland die stoffen fabriceert met Afrikaanse print en aan Ghana exporteert. Teacher Yaw zegt steeds dat we geen haast hebben en ik rustig mag kijken. De eerste stof die ik uitkies zegt de vrouw ook meteen: No no that is from your country, haha. Daarna dus een ‘echte’ Ghanese stof uitgekozen. Voor my boyfriend moet ik ook zeker een blouse laten maken dus kies ik daar ook een stof vooruit, ik ben benieuwd. Als we alles hebben gaan we op pad om andere boodschappen te doen. Ik maak nog snel even een foto van de mevrouw van de stoffen. Ik merk wel dat ik tijdens alleen reizen het lastig vind om foto’s te maken, ik moet eerst nog goed kijken waar ik ben en dat ik teacher Yaw in het oog heb en dan is voor het maken van foto’s niet zoveel tijd, maar hier zal ik vanzelf wat handiger in worden.
Ik ben op zoek naar chips, omdat ik eigenlijk niet echt lunch vind ik wat zouts ‘s middags wel lekker, maar tot nu toe vind ik alleen nog zoete biscuit of cream crackers. Teacher Yaw vraagt waar we dat kunnen halen we vertrekken naar een winkel. Hiervoor moeten we de grote weg weer overstekken wat steeds even goed opletten is met al die taxi’s. In de winkel aan gekomen, wijst teacher Yaw de cornflakes aan. Uhm dat is niet echt wat ik bedoelde. In de winkel kijken we dus nog wat verder en koop ik een sliert zakjes waar ik met water chocomel van kan maken, een stuk zeep, wat waspoeder in een zakje, een pak sap, maar chips kan ik niet vinden. We rekenen af en gaan weer door. We kijken nog in een winkel maar ook hier zie ik het niet. We kijken nog in een winkel maar ook hier zie ik het niet. Ik leg nog een keer uit wat ik bedoel met chips en dan weet hij het opeens, ‘plantain chips’, dat kunnen we helemaal niet kopen bij een winkel maar verkoopt iemand vanuit een grote bak op haar hoofd. Die persoon zoeken we en we kopen nog wat spullen voor teacher Yaw en zijn familie. Die persoon zoeken we en we kopen nog wat spullen voor teacher Yaw en zijn familie. Als we af en toe een bekende tegen komen van de teacher kan ik even mijn Twi oefenen.
Dan komen we schijnbaar een bekende taxichauffeur tegen en we stappen achterin. Het is behoorlijk heet vandaag dus ik probeer het raampje verder naar beneden te doen maar dat is stuk. De taxichauffeur blijkt nog wat andere mensen te regelen om mee te rijden en wanneer nog een grote vrouw bij ons achterin stapt en voorin ook een andere vrouw kunnen we gaan. Tot aan op de berg zitten we zo opgepropt met z’n allen, dan moet de vrouw voorin eruit. In plaats dat we stoelen wisselen rijden we weer door. Bij de markt waar we op de heenweg ook waren, laat teacher Yaw zichzelf eruit, ik denk dat we er beide uitgaan en geef geld voor de taxi maar dan stopt hij z’n spullen terug en rijden wij door. Ik zet met de taxichauffeur de laatste vrouw af en we rijden weer terug. Teacher Yaw was een heater/waterkoker gaan halen omdat we dat in Nkawkaw waren vergeten en ik die zelf niet had meegenomen.
We laten ons bij het volgende dorp afzetten en gaan naar de kleermaakster. De winkel heeft ze vandaag niet open dus gaan we naar haar huis. Ze meet mijn maten op en in een tijdschrift geef ik aan wat voor soort jurk ik mooi vind. Dan wachten we op de manlijke kleermaker voor het shirt dat ik voor Kevin laat maken. Ik laat hem een foto zien en hij herinnert zich ook nog een eerdere student van teacher Yaw uit Duitsland die waarschijnlijk ongeveer dezelfde maten heeft, dus dat moet goed komen denk ik.
We stappen weer een taxi in waar al twee mensen in zitten om ons naar huis te rijden. De andere twee mensen zetten we af en we gaan weer verder. Op een gegeven moment stoppen we voor een vrouw met zo lijkt vier kinderen en een hond. Die passen er ook allemaal nog wel bij, haha. Eerst lijkt iedereen achterin te willen stappen maar er wordt aangegeven dat de vrouw met een baby op haar rug beter voorin kan gaan zitten. Naast mij komen twee kinderen en het hondje zitten. Het vierde kind, blijft achter, blijkbaar hoort die niet bij het gezin. De vrouw haalt de baby van haar rug, die inmiddels heel hard aan het huilen is en geeft hem de borst. Na niet al te lange tijd moeten ze er allemaal alweer uit. Vrouw met kind aan de borst, twee kinderen, hond en ook nog spullen uit de achterbak. Wij laten ons helemaal bij het Ramseyer center afzetten, we zijn weer thuis.
Op weg naar huis vraag ik nog naar de heater. Dit blijkt niet echt een waterkoker maar alleen het spiraal dat onderin de waterkoker zit met een snoer eraan. Hij wilde een kleine voor me kopen maar de allerkleinste was er niet, omdat ik voor dit ding niet een beker heb die groot genoeg is om hem helemaal onder water te zetten krijg ik een pan te leen.
Thuis moet ik even bijkomen van deze dag. Ik plof op m’n stoel en eet lekker wat van mijn bananenchips.

  • 10 Januari 2016 - 15:09

    Edwin:

    Top verhaal, dikke kus!

  • 10 Januari 2016 - 15:14

    Ria:

    Hey Tes, leuk die taxi's daar! Wacht nu op een verhaal dat er ook nog iemand met geiten en kippen instapt!! Ben ook heel nieuwsgierig naar je jurk! Past Kevin zijn blouse daarbij?xx

  • 10 Januari 2016 - 15:47

    Marjet :

    Hoi Tessa,

    Leuk om je verhaal te lezen. Je hebt je draai al aardig gevonden lees ik. Fijn! Plaintain chips kun je ook in Abetifi kopen. Ik zal je de route naar ' mijn' plekje beschrijven. Op de geasfalteerde weg, iets voor de plek waar het winkeltje van Joanne staat is een punt waar mensen water komen halen, valt heel duidelijk op.
    Daarachter lopen een paar weggetjes omhoog. Als je het weggetje pakt dat schuin naar rechts omhoog loopt (heel geleidelijk, dus niet zo'n steile) en je loopt dat weggetje uit, dan heb je aan het eind daarvan een kraampje waarvan de vrouw lekkere plaintain chips verkoopt. Van daaruit kun je ook via een andere weg doorlopen naar je eigen huis, maar dat ga je vast zelf ook nog wel ontdekken.
    Veel plezier met de Twi lessen! groeten.

  • 10 Januari 2016 - 19:48

    Laura S :

    Heeyy Tess!

    Wat een beleving zeg op één dag! Echt super leuk om je verhalen te lezen.
    Je hebt het zo te lezen goed naar je zin! Ik vind het echt super tof dat je dit doet zo in je eentje in een vreemd land. Ik ben blij dat je een goede begeleider heb. Ik ben trots op je dat je je in dit avontuur hebt gestort!!
    Heel veel plezier en succes deze week weer;)
    Ik ben weer benieuwd naar je volgende verslag en wat je dan allemaal weer hebt beleefd!
    Groetjes Laura

  • 10 Januari 2016 - 22:59

    Oma Meissie:


    Ha meis, ik ben in mijn eentje boven gaan lezen, het is zo spannend dan kan ik het allemaal
    niet volgen.
    Wat een indrukken krijg je op een dag maar wel fantastisch.
    Heel veel liefs Opa en Omaxxxxxx

  • 10 Januari 2016 - 23:07

    Ed Van Drumpt (bestuurslid ABaCus):

    Leuk om je verslag te lezen.
    Veel succes gewenst!

  • 11 Januari 2016 - 10:56

    Hella:

    Hoi Tes,

    Leuk, als je terugkomt, housewarming Afrikaanse stijl?
    Jij in je Ghanese jurk,Kevin in ze Afrikaanse overhemd, doen wij ons Gabonese pak aan!
    Nu al zin in!
    Kus,Hella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Voor mijn studies en interesse in de wereld ben ik al verschillende keren op reis geweest. Deze keer ga ik als antropoloog in spe voor 3 maanden naar Ghana. Veel plezier met het lezen van mijn belevenissen.

Actief sinds 31 Dec. 2015
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 14525

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 26 Maart 2016

Ghana

Landen bezocht: