Aswoensdag - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu Aswoensdag - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu

Aswoensdag

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

10 Februari 2016 | Ghana, Abetifi

Vandaag is het Aswoensdag en dat betekende geen worship in de klassen maar in de kerk, blijkbaar doen ze als Presbyterians ook aan deze katholieke traditie. De hele school vertrok vanmorgen rond 8 uur naar de kerk, ik werd ook vast vooruit gestuurd en de andere leerkracht zou zo komen. Daar aangekomen gingen door een andere ingang dan ik normaal ga maar de kinderen wisten het precies dus dat scheelde. We gingen boven zitten en de rest van de zaal vulde zich ook met de andere school van het terrein.
De dienst werd gestart met bidden, iemand die de dienst leidde (niet echt de pastoor) vertelde wat er allemaal ging gebeuren en ik neem aan wat Aswoensdag inhoudt enzo, maar het meeste was in Twi dus kon het niet echt volgen. Er werd ook over vasten gesproken en dat je dat eigenlijk altijd moet doen op je geboortedag, dus elke week 1 dag per week.
Daarna zongen we een lied waarna weer een hele toespraak begon. Alles duurt hier altijd best heel lang en nu met al die kinderen in de zaal was het soms een beetje rumoerig en zeggen de leerkrachten snel dat ze geen respect hebben. In mijn ogen zijn het echter gewoon kinderen die nog niet zoveel geduld hebben, buiten paar keer rondlopen en roepen om stilte straffen de leerkrachten ook niet.
Na het volgende gebed begint het echte zingen en dansen. Het eerste liedje is nog rustig en blijft iedereen nog op zijn plek, maar bij de volgende nummers gaat iedereen uit zijn dak en vult de grote ruimte in het midden van de kerk zich met allemaal rondspringende en dansende kinderen, een hectische boel, maar toch lijkt alles heel gemoedelijk te gaan. De leerkrachten staan ook uitbundig mee te zingen en te dansen, dus ik kan ook niet achter blijven, haha.
Na het dansen is er nog een offering, er wordt een stuk uit de Bijbel voorgelezen, nog een toespraak door de pastoor en dan wordt er natuurlijk nog wel afgesloten met een lang gebed, omdat de kinderen hun energie een beetje zijn kwijt geraakt kunnen ze dit tweede stuk makkelijker aan. Rond kwart over 10 zijn we weer terug op school. Weer een bijzondere gebeurtenis om mee te maken!

  • 11 Februari 2016 - 01:49

    Oma Meissie:

    Ha Tessa wat een verhalen--leuk hoor.
    Ik hoorde dat je hier een kruisje kreeg voor Aswoensdag.
    Een kennisje van me ging vanavond naar de kerk op het Kalf
    daar werd gelijk een dienst gegeven voor haar man.
    Het is het einde van de Carnaval door alle storm is er veel
    niet door gegaan.
    Is daar ook nog wat gevierd?
    Lieve schat dikke knuffel ook van Opa.

  • 15 Februari 2016 - 21:22

    Lisanne Voort:

    Haaa Tessa,

    Zooo ik heb eens al je verhalen gelezen....wat leuk om te zien dat het goed gaat...
    Lig je inmiddels nog een beetje op schema met alles wat je wil en moet doen?
    Inmiddels zit je al op de helft.. gaat de tijd bij jou net zo snel als hier bij ons?
    Heel veel succes nog de komende tijd!!

    Groetjes uit het koude Nederland!

  • 23 Februari 2016 - 10:37

    Riet Van Lenthe:

    Dag Tessa,

    Wat een mooie verhalen schrijf je toch! Ik geniet ervan ze te lezen. Het is wel een ander leven daar dan hier.
    Misschien weet je niet meer wie ik ben. Wij hebben elkaar een keer gezien in Amersfoort bij Henk en Joa. Amfo was er toen ook.
    Geniet nog van de tijd die je daar hebt!

    hartelijk groet, Riet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Voor mijn studies en interesse in de wereld ben ik al verschillende keren op reis geweest. Deze keer ga ik als antropoloog in spe voor 3 maanden naar Ghana. Veel plezier met het lezen van mijn belevenissen.

Actief sinds 31 Dec. 2015
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 14513

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 26 Maart 2016

Ghana

Landen bezocht: