Wat kan je blij worden van de wc doortrekken! - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu Wat kan je blij worden van de wc doortrekken! - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu

Wat kan je blij worden van de wc doortrekken!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

08 Januari 2016 | Ghana, Abetifi

Precies op het moment dat ik naar Kwaku wil gaan, rond half 6, belt hij mij op. Het water is er en ze komen er zo aan. Ik wacht rustig af en na een minuut of 10 hoor ik de vrachtwagen al aankomen. Omdat hij niet tot helemaal op de binnenplaats kan komen wordt er een soort brandweerslang uitgerold. Deze blijkt echter niet lang genoeg dus wordt er een tussenstuk geplaatst wat met een soort ducktape wordt vastgebonden en dan kan er nog een slang aan vast. Het ene uiteinde komt in de watertank de andere aan de vrachtwagen. Tussen deze constructie wordt ook nog een motor geplaatst om het water door de slang te pompen. Na drie keer de motor opstarten loopt die gelukkig. En de slang vult zich met water. Het tussenstuk blijkt niet goed want er loopt allemaal water uit dus wordt het nog een keer opnieuw met een stuk slang vastgebonden. Bovenop de watertank bij het huis is een man geklommen die kijkt of het water er goed inloopt. Langzaam aan wordt het donker buiten. Het water pompen trekt bekijks van de kinderen van het huis en hun vriendjes, ik heb weer nieuwe kinderen ontmoet, Amanda en Desmond volgens mij. Het water pompen duurt behoorlijk lang en op een gegeven moment loop ik terug naar het huis. De stroom is weer aangegaan dus dan kan ik even m’n telefoon opladen. Op de binnenplaats vertelt Francis dat deze tank een Rambo 1000 is en op het dak staat nog 1 van 500, daar wordt het water door een andere pomp die bij de grote watertank staat ook naartoe gepompt. Op een gegeven moment stoppen ze en halen de slang uit de tank. Ik denk dat ze klaar zijn, maar wanneer ik vraag waar op we nu wachten begrijp ik dat er maar een heel kleine soort leiding naar de tank op het dak loopt dus we moeten wachten tot de tank daar vol is anders dan stroomt de grote tank al over. We weten wanneer de tank op het dak vol is als de doorpomp motor stopt. Uiteindelijk duurt dit toch ook wel weer een tijdje. Een van de mannen van het water draagt ouderwetse waterschoenen en klimt steeds met via de veranda en nog een krukje dat ze daar heel gevaarlijk hebben neergezet, boven op de tank. Omdat het al donker is geworden gebruiken ze een zaklantaarn om te kijken hoeveel water erin zit. Tegen achten beginnen ze met het bijvullen van de grote tank, wanneer er water uit het gaatje uit de bovenkant van de tank loopt is deze vol. Een van de mannen rent naar de motor om die uit te zetten, maar dit duurt wat langer omdat het donker is denk ik en er moet snel een andere bak onder het gaatje worden geplaatst en dan zijn ze klaar. Omdat in de vrachtwagen nog een beetje water zit gaan ze dat water naar Kwaku zijn huis brengen, die rent dus achter de vrachtwagen aan terwijl ik nog wat spullen pak en later zal volgen.
'S avond kan ik me wassen met water uit een stromende kraan en wat nog het beste is, ik kan de wc weer gewoon doortrekken!
Echter is nu de stroom weer uitgevallen, dus ga ik wel weer douchen als er wat meer licht is, haha..

  • 10 Januari 2016 - 15:03

    Ria:

    Hey Tes,
    Mooi verhaal weer! Dat je al blij kunt worden van de wc doortrekken!! Douche maar niet al te veel(te lang)anders is de tank zo weer leeg!!Xx

  • 10 Januari 2016 - 22:43

    Oma Meissie:

    Ha Meis, wat zal jij water waarderen als je weer in nederland bent.

    Maar een mooi verhaal. O,ja is het daar erg donker? xxxxxxxxx


  • 11 Januari 2016 - 10:48

    Hella:

    Hoi Tes,

    Haha heb je water, valt het licht uit.
    Aparte ervaring, douchen in het donker!
    Afrika ten top!
    Deze week op school je grote boodschap doen, just in case!
    (en spaart water voor extra douche!!!)
    Succes met de start op school!
    Dikke kus, ook van Paul en Liam.

  • 20 Januari 2016 - 12:27

    Rinze:

    Pff, dan realiseer je je pas hoe luxe we het eigenlijk hebben in verhouding tot sommige andere landen/locaties.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Voor mijn studies en interesse in de wereld ben ik al verschillende keren op reis geweest. Deze keer ga ik als antropoloog in spe voor 3 maanden naar Ghana. Veel plezier met het lezen van mijn belevenissen.

Actief sinds 31 Dec. 2015
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 14546

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 26 Maart 2016

Ghana

Landen bezocht: