Toeteren en (geen) vrachtwagens met water - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu Toeteren en (geen) vrachtwagens met water - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu

Toeteren en (geen) vrachtwagens met water

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

06 Januari 2016 | Ghana, Abetifi

Het verkeer in Ghana

Bestaat uit heel veel taxi’s, wanneer een auto in twee kleuren in geschilderd is het naar alle waarschijnlijkheid een taxi. Omdat er zoveel taxi’s zijn hebben mensen bepaalde tijden gevonden wanneer het hun het beste lukt om mensen rond te rijden. De meeste taxi’s rijden rond en worden vanaf de kant aangehouden door mensen die er gebruik van willen maken.
Naast taxi’s rijden er ook veel personen auto’s, voor het rijden in een motorvoertuig kan je voor elke gelegenheid de toeter gebruiken. Toeteren als je wilt dat iemand opschiet, als bedankje, als waarschuwing dat je eraan komt, om mensen langs de kant van de weg te waarschuwen, om gedag te zeggen en ga zo maar door. Vooral de eerste vind ik opvallend in een land waar de meeste dingen toch wel wat tijd in beslag nemen en iedereen zich daar heel relaxt bij neerleggen is dat in de auto wel anders. Ze gaan niet schelden, vloeken of handgebaren maken maar als je even niet doorrijdt heb je een toeter te pakken. De meeste auto’s slingeren ook over de wegen om al de kuilen en gaten te ontwijken dus af en toe een toeter dat je eraan komt is best een handig systeem.
Ik heb ook al veel vrachtwagens gezien en vooral de berg op gaan hier brengt veel herrie en zwarte rook met zich mee. Vrachtwagens om water rond te brengen, maar ook veel andere.
De fiets heb hier in Abetifi, zoals Kwaku ook al zei nog niet echt gezien en ook de motorfiets eigenlijk niet.
Wanneer je geen voertuig bezit dan ga je lopen. Er lopen constant mensen langs de kant van de weg, die af en toe met een toeter worden gewaarschuwd niet te breed te lopen of eigenlijk helemaal in de berm worden geduwd. Vele mensen zowel mannen als vrouwen lopen met spullen op hun hoofd. Water of bakken waarin ze de gekochte boodschappen of de spullen die ze willen verkopen hebben liggen. Veel mensen hebben een soort rond doekje dat ze eerst op hun hoofd leggen om het stabieler te maken denk ik en zo doet het vast ook minder pijn aan het hoofd.


De waterlevering in Ghana

Mijn vorige verslag eindigde ik met het gebrek aan water hier. De volgende dag zou het geregeld worden, maar…. Vandaag (04-01-2016) begreep ik van Kwaku dat mijn huis helemaal niet aan de centrale waterleiding is verbonden dus als de tank leeg is we hem zelf moeten laten vullen of wachten op een regenbui. In oktober is de laatste regen gevallen en de tank is naar wat ik begrijp bijgevuld en zou voor 6 maanden water moeten leveren, maar na drie maanden is het water nu dus op. De mensen die hier wonen kunnen daar best mee leven en halen dan water verderop en wassen zich door bakjes water uit de grote tonnen over zich heen te gooien. Echter vind Kwaku dat het goed moet werken voor mij dus gaan we opzoek naar het nummer van de waterleverancier. We stoppen op een parkeerplaats omdat daar een vrachtwagen staat met het nummer wat we kunnen bellen erop. Kwaku belt en de ene kan het water vandaag nog leveren en de andere morgen uiteindelijk is het voor dezelfde prijs van 250 cedi rond de 65 euro waarmee we ons dus weer kunnen douchen voor de komende drie maanden. Kwaku moet nog even nadenken en wat navragen zie ik dus zeg ik dat het ook prima is als het morgen pas geregeld wordt, ik kan nog wel een dag minder m’n haar wassen.
Water is ook niet meer gekomen vandaag (05-01-2016). Kwaku heeft de waterleverancier een aantal keer gebeld maar er blijken problemen bij de plek waar de vrachtwagens worden gevuld dus die staan daar allemaal al de hele dag te wachten, het spijt ze erg. Morgen maar weer afwachten.
Thuis dan toch maar gaan douchen met de emmers die ik vandaag heb gekocht. Met al m’n spullen richting de douche en daar met een de kleine emmer in de grote ton geschept om vervolgens met een kleiner bakje steeds water over mijn hoofd te kiepen. Voor overstaand m’n haren gewassen en daarna nog een spons met sop over me lijf en toen we weer uit. Douchen op z’n Afrikaans, ik moet het nog even leren denk ik. Al komt nu morgen het water, maar misschien is het wel weer overmorgen haha..
En inderdaad vandaag (06-01-2016) ook nog niet, ik voel “een morgen dan maar weer verhaal aankomen”. Al zag Kwaku vandaag wel de vrachtwagen voorbij komen. Die maakte een gebaar wat hij niet begreep en hoopte dat het betekende dat hij later terug kwam, maar helaas. Ik zag zelf vanavond ook een grote watertank vrachtwagen langskomen met veel zwarte rook. De vrachtwagens rijden dus weer, hopelijk hebben we morgen meer geluk.

  • 06 Januari 2016 - 22:27

    Kevin:

    Het klinkt als een mooi avontuur. Je schrijft leuk! Ik zie je er al staan ;-)
    Nog even wachten en dan heb jij je water :)
    Leuk om te zien dat het allemaal relaxed is, tenzij je auto rijdt.
    Gelukkig heb je een goede gids die veel voor je regelt!
    Liefs xxx!


  • 06 Januari 2016 - 23:15

    Ria:

    Hey mop, haha wat een verhaal "This is Africa" is wel een goeie uitspraak!! Dat verhaal van "morgen dan maar weer" houden we er in!! Je hebt trouwens wel prachtige emmers! De omgeving van je huis is wel precies het beeld dat je van een afrikaans land hebt! Nou,we horen wel wanneer je water hebt en tot die tijd succes met je emmers!!
    Xx mama.

  • 06 Januari 2016 - 23:30

    Opa:

    ha tessa,
    voor ik ga slapen even je bericht gelezen - wat een ervaringen - maar zo te lezen pas je je al aardig aan aan de Afrikaanse manier van leven. je hebt een mooie kamer hoor.
    nou hou je haaks en net als vroeger eindig ik met je weet het hè xx

  • 06 Januari 2016 - 23:47

    Marjet De Haan:

    Hoi Tessa,

    Wat heerlijk hè, dat koud water daar nooit zo koud is als in Nederland. En je went snel aan de 'bucket shower'.

  • 07 Januari 2016 - 08:49

    Laura :

    Heey Tess!!
    Leuk om je verhaal te lezen en de daarbij behorende foto's te zien!
    Ruime kamer hoor! Lekker een plekje voor je zelf. Luxe hoor!
    Wat fijn dat Kwaku zoveel voor je wilt doen en alles goed wilt regelen.
    Echt knap hoe je er mee omgaat dat er geen water is! Dan gewoon op
    de Ghanese manier je wassen! Voor mij zou het een ramp zijn...
    Succes!
    Liefs

  • 07 Januari 2016 - 14:10

    Hella:

    Hoi Tes,

    Al water gezien vandaag?
    In je tank, bedoel ik dan!?
    Anders die emmers maar op de weg zetten en kijken of die vrachtwagens willen stoppen!
    Zolang je maar water te drinken hebt, moet je maar denken!
    En in Afrika komt nou eenmaal alles morgen (of volgend week!)
    Je kunt je haar altijd nog wassen met Guinness, ha ha!
    Dikke kus!

  • 08 Januari 2016 - 10:03

    Paul:

    Hallo Tessa,

    Leuk om te lezen hoe je nu met het volgende avontuur begint.
    Geniet van "alle daagse dingen om je heen".

    Groet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Voor mijn studies en interesse in de wereld ben ik al verschillende keren op reis geweest. Deze keer ga ik als antropoloog in spe voor 3 maanden naar Ghana. Veel plezier met het lezen van mijn belevenissen.

Actief sinds 31 Dec. 2015
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 14556

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 26 Maart 2016

Ghana

Landen bezocht: