ICT - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu ICT - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu

ICT

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

10 Februari 2016 | Ghana, Abetifi

Het is me opgevallen hoeveel waarde er op de scholen wordt gehecht aan het leren van ICT, terwijl de meeste kinderen helemaal geen computer hebben. Wanneer leerkrachten voorbeelden geven over het gebruik van materiaal is ICT ook vaak het eerste waar ze mee komen en wat ze belangrijk vinden. Op een van de scholen is er een lokaal ingericht met van een project gekregen computers. Dit zijn de in onze ogen heel ouderwetse computers, waarin nog een floppy gaat. Van de week heb ik daar een ICT les geobserveerd:
De les wordt gestart met bewegingen de kinderen gaan staan spreiden de armen en stretchen de vingers, daarna zingen ze de betekenis van informatie en communiceren, leuke manier om de kinderen bij de les te brengen. De kinderen die klein zijn moeten vooraan komen zitten en de grotere kinderen meer naar achter. Dan wordt er gevraagd wat er de vorige les is besproken, na wat nadenken komt er uit dat die les ging over “the parts of the mouse” en na mijn idee achteraf gezien hebben we deze hele les exact herhaald vandaag, wat ook niet per se erg was want de kinderen wisten er niet veel meer van. De muis wordt erbij gehaald en de kinderen mogen hem omstebeurt aanraken en er wordt uitgelegd dat een muis uit verschillende onderdelen bestaat. Op het bord wordt een muis getekend, de leerkracht is niet de beste tekenaar, maar probeert het goed. De verschillende onderdelen worden met een streepje verbonden en met de kinderen wordt besproken hoe de onderdelen heten waarna dit erbij wordt geschreven. Daarna wordt de klas in tweeën gesplitst en mogen ze omstebeurt naar voren komen bij de poster en bespreken ze daar bij het plaatje ook nog een keer de verschillende onderdelen die de kinderen dan met een stok mogen aanwijzen. Terwijl de ene groep bij de leerkracht staat, wacht de rest op hen. Er worden veel complimentjes gegeven. Afsluitend wordt er nog een exercise op het bord geschreven om de informatie van de les te herhalen, dit schrijven de kinderen over in hun schrift en beantwoorden de vragen, dan is de les voorbij (dit was een groep 3).
Zoals ik al zei zie ik ICT op elk school programma voorbij komen, echter hebben ze hier op veel scholen helemaal geen computers, niet eens elektriciteit. Op de scholen die het wel hebben zijn er geen speciale leerkrachten voor het vak door leerkracht te kort waardoor het vaak een ingewikkelde planning vergt om de hele school de lessen te kunnen geven. Daarbij is op deze scholen toch ook nog vaak stroom uitval wat niet mee helpt voor praktische lessen. Als er een lokaal is is dat wel ook meteen veel uitgebreider aangekleed. Aan alle muren hangen posters met de verschillende onderdelen van de computer en stappenplannen en schema’s hoe je bepaalde dingen op de computer moet doen.
Ik vraag me af waarom het zo belangrijk is dat kinderen dit leren in een gebied waar ze nog niet eens genoeg schriften hebben en voor teaching learning materials geen geld. Een van de leerkrachten legt me uit dat dit te maken heeft met examens aan het eind van een schooljaar die voor het hele land dezelfde zijn en omdat ICT als belangrijk wordt gezien door de overheid (en het in de steden ook beter schijnt te kunnen worden gegeven), hoort het erbij of de kinderen er nou bekend mee zijn of niet. Ik zie ook het boek wat erbij hoort en dat is meer een stappenplan om door een computerprogramma te gaan, echter worden er op scholen zonder computer of stroom maar aantekeningen en gewone tekeningen gemaakt van deze informatie. Ook staan er plaatjes in het boek zo hebben de kinderen hopelijk toch een beetje een beeld en genoeg kennis om het examen te kunnen maken.

• 11 Februari 2016 - 08:28

Hella:

Hoi Tes,
    Nou ook hier ligt nog werk genoeg voor Kevin!!!!
    Mooie foto's en hier maar klagen over het trage internet, haha!
    Succes! xxx

• 12 Februari 2016 - 11:27